Pietà – 1976 (odlew pracy wykonanej w 1967 roku), brąz patynowany, 18,5 x 27 x 18 cm, wł. Muzeum Lubelskie, fot. Piotr Maciuk
Praca należy do serii rzeźb pod tym samym tytułem. Pierwsze powstawały w 1967 roku. Artystka sięgnęła do typu przedstawienia obecnego w sztuce od wieków, znakomicie oddającego ideę bliską Zbrożynie. Autorka uważała, że religia chrześcijańska jest skarbnicą typów ikonograficznych, które „służyły do opowiedzenia wszystkich ważnych ludzkich problemów”. Dodatkową inspiracją mogły być prace Antoniego Rząsy, bardzo przez Artystkę cenionego.
Piety są pierwszymi pracami w dorobku twórczym Artystki, w których wyraźnie widać jej wrażliwość na ból ludzkiej egzystencji. Znaczenie ma nie tylko temat, ale także forma. Wyraźne zatracenie realizmu, zniwelowanie szczegółów powoduje, że prezentowaną rzeźbę charakteryzuje duża ekspresja.
Pietà
Figury żałobne
Figury żałobne – 1971, magnezyt kaustyczny, 130 x 32 x 33,5 cm, 123 x 34,5 x 14,5 cm, 128,3 x 35 x 20,5 cm, wł. Państwowe Muzeum na Majdanku
więcej »