Album Lubelskie wydany w latach 1857–1859 w warszawskim Zakładzie Litograficznym Adolfa Pecqa i S-ki.
Autor wpisu: Małgorzata Surmacz
Album Lubelskie wydany w latach 1857–1859 w warszawskim Zakładzie Litograficznym Adolfa Pecqa i S-ki jest cennym źródłem do ikonografii Lublina i regionu. Składa się z dwóch części (oddziałów). Do pierwszej weszło 16 widoków Lublina. odbitych w 1857 r., zamieszczonych w 4 poszytach. Ryciny przedstawiają najważniejsze zabytki Lublina. Pomysłodawcą malowniczego, litograficznego dziełka był pochodzący z Lubelszczyzny Adam Lerue. Grafiki, na podstawie opracowanych przez niego rysunków, wykonali dwaj artyści litografowie: Juliusz Cegliński (14 widoków) i Władysław Walkiewicz (2 widoki).
Adam Lerue (1825–1863) - rysownik, malarz, litograf, jeden z najbardziej zasłużonych artystów w zakresie inwentaryzacji zabytków polskich. Jako uczeń warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych latem 1846 r. pracował dla Delegacji do opisywania zabytków starożytności w Królestwie Polskim, której przewodniczył Kazimierz Stronczyński. W latach 1850–1853 Lerue odbywał z Delegacją podróże artystyczne, m.in. po Guberni Lubelskiej, wykonując rysunki i widoki akwarelowe cennych obiektów.
Julian Cegliński (1827–1910) - malarz, grafik. W latach 1844–1850 studiował w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych. Odbywał wędrówki artystyczne po kraju. Pracował w zakładach cynkograficznych Banku Polskiego w Warszawie oraz zakładach litograficznych Adolfa Pecqa, Maksymiliana Fajansa i Adama Dzwonkowskiego. Współpracował z „Tygodnikiem Ilustrowanym”. Współtworzył Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych.
Władysław Walkiewicz (1833–1900) - rysownik, ilustrator i litograf. Słuchacz Wydziału Malarstwa Szkoły Sztuk Pięknych w Warszawie. Współpracownik Adolfa Pecqa, Adama Dzwonkowskiego, Józefa Ringa i Maksymiliana Fajansa oraz Litografii Banku Polskiego. W 1870 r. otworzył własna pracownię. Uwieczniał widoki miast - gubernialnego Lublina, przemysłowej Łodzi i innych. Był twórcą portretów słynnych Polaków i scen historycznych.
Tekst: Renata Bartnik (Muzeum Lubelskie)
Tłumaczenie: Anna Miączewska (UMCS)
1. Kościół i szpital przy Krakowskim Przedmieściu, lit. J. Cegliński
|
2. Brama i Szpital Świętego Ducha, lit. J. Cegliński
|
3. Magistrat miasta, dawniej kościół, lit. J. Cegliński
|
4. Brama Krakowska, lit. J. Cegliński
|
5. Rynek i ulica Grodzka, lit. J. Cegliński
|
6. Kamienica Konopniców (tzw. Sobieskich), lit. J. Cegliński
|
7. Ulica Złota z kościołem Dominikanów, lit. J. Cegliński
|
8. Pomnik nagrobny Piotra i Mikołaja Firlejów w kościele Dominikanów, lit. J. Cegliński Kościół i klasztor Dominikanów należa do najstarszych i najcenniejszych założeń sakralnych Lublina. Początki świątyni sięgają 2 poł. XIII w. Na wyróżnienie zasługuje kopułowa kaplica św. Dominika (Firlejowska) z renesansowym nagrobkiem Mikołaja (zm. 1526 r.) i Piotra (zm. 1553 r., syn Mikołaja) Firlejów, wykonanym w krakowskim warsztacie Jana Mario Padovana. Przedstawiciele wybitnego rodu magnackiego, związanego z Lubelszczyzną, uwiecznieni są w postaci półleżących rycerzy. |
9. Widok na zamek od ulicy Kowalskiej, lit. J. Cegliński
z XIV w.). |
10. Kaplica Trójcy Świętej na zamku królewskim, lit. J. Cegliński
|
11. Kolegiata św. Michała, lit. J. Cegliński
|
12. Kościół Jezuitów (katedra), kolegium, szkoły i tzw. Wieża Trynitarska, lit. J. Cegliński Widok na zespół pojezuicki wznoszony od 1586 r. na zewnątrz murów miejskich. Kościół (od 1823 r. katedra), kolegium i neogotycka tzw. Wieża Trynitarska ukazane od strony zachodniej. Porządkując teren w 1815 r., rozebrano dwa skrzydła zabudowań jezuickich i utworzono plac przed katedrą. W 1845 r. przebudowano fasadę świątyni, zmieniając wcześniejszy projekt Antoniego Corazziego na czterokolumnowy portyk z trójkątnym frontonem. |
13. Kościół Bernardynów, lit. J. Cegliński
|
14. Kościół Brygidek pw. Matki Boskiej Zwycięskiej, lit. W. Walkiewicz Widok kościoła wzniesionego wraz z klasztorem w latach 1412–1426 poza murami miejskimi, jako votum króla Władysława Jagiełły po zwycięskiej bitwie pod Grunwaldem. W ich pobliżu na początku XIX w. poszerzono ulicę i utworzono plac Namiestnikowski, gdzie odbywały się jarmarki (dzisiejszy skwer i budynek Wydziału Pedagogiki i Psychologii UMCS). W głębi widoczna wieża Nowego Ratusza oraz pałac Parysów (ul. Bernardyńska 3), wzniesiony prawdopodobnie w XVII w. |
15. Zespół kapucynów i pomnik Unii Lubelskiej, lit. J. Cegliński |
![]() |
||
16. Krakowskie Przedmieście w Lublinie, lit. W. Walkiewicz
|