Zachęcamy do aktywnego poznawania ekspozycji proponując lekcje plastyczne, a także zabawy edukacyjne adresowane do dzieci
W czasie zajęć przeprowadzanych na wystawach muzealnych zachęcamy do aktywnego poznawania ekspozycji proponując lekcje plastyczne, a także zabawy edukacyjne adresowane do dzieci w wieku od 6 do 12 lat.
Królowie na Zamku Lubelskim
Zajęcia odbywają się na wystawach stałych i w Kaplicy Trójcy Świętej.
Z pomocą druków edukacyjnych uczestnicy zapoznają się z wizerunkami władców z kolekcji Muzeum Lubelskiego utrwalając wiedzę o władcach Polski.
Portret Króla
Zajęcia rozpoczyna pokaz multimedialny pogadanka o Kaplicy Trójcy Świętej. Druki edukacyjne i układanie puzzli to elementy spotkania poświęconego postaci Władysława Jagiełły fundatora fresków w kaplicy zamkowej.
Kwiaty z holenderskiego ogrodu - na przykładzie barokowego „Portretu dziewczynki w girlandzie kwiatów” van Thielena
Oglądanie Galerii Malarstwa Obcego i obrazu van Thielena jest punktem wyjścia do lekcji , której celem jest zapoznanie uczestników spotkań z kulturą dawnych Niderlandów. Zajęcia przeprowadzane są na Wystawie Sztuki Zdobniczej i Galerii Malarstwa Obcego w formie pokazu multimedialnego i ćwiczeń z kartami pracy, ostatni punkt zajęć to praca plastyczna
Malujemy jak mistrz
Zajęcia odbywają się na galerii malarstwa polskiego. Uczestnicy przypominają sobie tematy malarskie takie jak portret, pejzaż, martwa natura. Odnajdują na wystawie poznane wcześniej obrazy i starają się powiązać je z odpowiednim typem malarskim. Drugą część zajęć stanowi próba namalowania lub narysowania „kopii” wybranego obrazu.
W pracowni malarza
Zajęcia są próbą poznania podstawowych technik malarskich. Następnie uczestnicy zaznajamiają się ze znaczeniem koloru na obrazie oraz sposobami mieszania barw. Poznane środki wyrazu artystycznego praktycznie stosują w pracy plastycznej tworzonej w drugiej części zajęć.
Konterfekt, portret dawnego Polaka
Portret i autoportret
Obie wyżej wymienione lekcje polegają na poznawaniu portretów z kolekcji Muzeum Lubelskiego przy zastosowaniu druków edukacyjnych. Uczniowie zastanawiają się czemu może służyć malowanie portretów; upamiętnieniu sławnego człowieka, zaspokojeniu próżności modela, czy przedstawieniu prawdy o portretowanym. Drugą część spotkania wypełnia praca plastyczna.
Legendy lubelskie
Przybliżenie uczestnikom najważniejszych opowieści lubelskich łączących się z bogatą przeszłością miasta. Zakończenie spotkania stanowi tworzenie ilustracji do legend.
Co to jest rzeźba?
Figurki z gliny i porcelany w zbiorach muzeum.
Zajęcia odbywają się na trzech wystawach: Pradzieje Lubelszczyzny, Sztuka Ludowa Regionu Lubelskiego i Sztuka Zdobnicza Polska i Obca. Uczestnicy zajęć zapoznają się z różnorodnością zabytków ceramicznych zgromadzonych na wystawach muzealnych oraz podstawowymi sposobami ich wyrobu. Drugą część lekcji stanowi wykonywanie plastelinowych, modelinowych lub glinianych figurek.
Dawne zawody
Lekcja odbywa się na Wystawie Sztuki Ludowej, Wystawie Sztuki Zdobniczej oraz Wystawie Uzbrojenia. Uczestnicy próbują powiązać prezentowane eksponaty z rzemieślnikami, którzy trudnili się dawniej wyrobem przedmiotów użytkowych i ozdobnych. Część plastyczną spotkania stanowi wykonanie szkicu ołówkiem lub piórkiem.
Jak mistrz Matejko malował obraz „Unia Lubelska”.
Zajęcia odbywają się w Galerii Malarstwa Polskiego, przed obrazem „Unia Lubelska” Jana Matejki. Na początku prowadzący opowiada o samym wydarzeniu historycznym, następnie o tym jak Matejko malował obraz. Uczestnicy przy pomocy tekstów źródłowych rozpoznają na obrazie postacie historyczne i symboliczne. Zajęcia kończy wykonanie pracy plastycznej.
Skąd wzięła się szopka bożonarodzeniowa?
Zajęcia prowadzone są na wystawie sztuki ludowej. Pierwszą część stanowi opowieść o św. Franciszku i szopce bożonarodzeniowej, ilustrowana przeźroczami. Następnie uczestnicy zajęć oglądają eksponaty etnograficzne, związane ze zwyczajami Bożego Narodzenia. Trzecią część zajęć wypełnia praca plastyczna.
W krainie porcelany
Poznawanie zbiorów ceramiki Muzeum Lubelskiego znajdujących się na wystawie sztuki zdobniczej. Następnie przy filiżance (każdy uczestnik przynosi ze sobą własna filiżankę lub kubek) herbaty toczy się opowieść o narodzinach i tajnikach porcelany oraz zwyczajach związanych z parzeniem i piciem herbaty. (Zajęcia zalecane na zakończenie cyklu spotkań)
Organizujemy pokazy najlepszych prac powstałych w czasie zajęć lub inspirowanych wizytą w muzeum. Prace te mogą wziąć udział w międzynarodowym konkursie plastycznym "Moja przygoda w muzeum".