Propozycje zajęć edukacyjnych dla uczniów szkół podstawowych
Klasy I-III szkoły podstawowej
Poznajemy Muzeum
Pierwsza wizyta w Muzeum będzie okazją do poznania najważniejszych pojęć związanych z muzealnictwem, takich jak: eksponat, wystawa czy kolekcja. Wspólnie zastanowimy się nad tym, po co istnieją muzea i o czym mogą nam powiedzieć gromadzone w nich przedmioty.
Legendy lubelskie
Skąd Lublin wziął nazwę? Dlaczego w herbie naszego miasta znajduje się koziołek? I kto zostawił odcisk łapy na stole trybunalskim? Na te i wiele innych pytań odpowiemy w czasie zajęć, podczas których uczestnicy poznają najważniejsze legendy lubelskie łączące się z bogatą przeszłością miasta.
Zwierzaki-cudaki
W muzeum ktoś pozostawił ślady i tropy! Podążając za nimi, poszukamy ich właścicieli. Znajdziemy przedstawienia zwierząt futrzastych i pierzastych, z dziobami bądź z zębami, istot latających, pływających, pełzających i skaczących. A może wśród nich skryły się jakieś dziwne stwory?
Ludowo, kolorowo
Dzięki eksponatom z dziedziny sztuki ludowej opowiemy, jak żyło się pod strzechą. Będziemy opowiadać o codziennych obowiązkach, świątecznych strojach i dorocznych zwyczajach mieszkańców lubelskich wsi. W barwną krainę etnografii wprowadzą nas rzeźby i obrazy.
Skarby przeszłości
Skąd czerpiemy wiedzę o najdawniejszych dziejach człowieka? Jakie skarby przeszłości skrywa ziemia? Podczas spotkania na wystawie archeologicznej opowiemy o narzędziach i metodach pracy archeologa oraz poznamy najstarsze zabytki ze zbiorów Muzeum.
Pociągiem do sztuki
Czy da się namalować uczucia? Czy muzyka może mieć kolor? Na te i inne pytania spróbujemy odpowiedzieć, przyglądając się dziełom malarskim, od figuratywnych po abstrakcyjne.
Klasy IV-VI szkoły podstawowej
Ludowo, kolorowo
Dzięki eksponatom z dziedziny sztuki ludowej opowiemy, jak żyło się pod strzechą. Będziemy opowiadać o codziennych obowiązkach, świątecznych strojach i dorocznych zwyczajach mieszkańców lubelskich wsi. W barwną krainę etnografii wprowadzą nas rzeźby i obrazy.
Święci z kalendarza
Dlaczego święty Michał kapustę do beczki wpychał, a na świętego Franciszka szuka w polu ziarnek myszka? Która święta trzyma baranka, a która wypuszcza skowronka z mieszka? Porozmawiamy o świętych patronach, ich atrybutach oraz istotnych datach w kalendarzu obrzędowym polskiej wsi.
W peruce lub w berecie, czyli o portrecie
Z profilu i en face. W popiersiu i w kontrapoście. Wyidealizowany lub eksponujący niedostatki urody. Tym razem opowiemy o sposobach portretowania na przestrzeni wieków oraz funkcjach, jakie pełniły te wizerunki.
Gwałtu, rety, pantalety! O ubiorze w dawnym Lublinie
Czym charakteryzował się strój króla, rycerza i damy dworu? Jakie były elementy polskiego stroju szlacheckiego? I czy po ubiorze można było odróżnić pannę od mężatki? Poznamy różne przykłady strojów oraz ich zdobnych dodatków – od średniowiecza aż po wiek XX.
Zawód archeolog
Czym różniło się życie łowców mamutów od życia mieszkańców średniowiecznego grodu? Czym była lunula, a czym fibula? Wystawa archeologiczna będzie pretekstem do rozmów o chronologii i epokach w dziejach ludzkości. Dowiemy się także, czym była rewolucja neolityczna i czy w Polsce wznoszono piramidy.
Nie od razu zamek zbudowano. Archeologiczne dzieje wzgórza zamkowego w Lublinie
Wspólnie cofniemy się do początków osadnictwa na terenie dzisiejszego Lublina i zobaczymy, co odkryli archeolodzy, badając lubelskie wzgórze zamkowe. Czy dowiemy się, jak wyglądał średniowieczny gród i kim byli jego mieszkańcy? Zabytki archeologiczne odkryją przed nami wszelkie tajemnice.
Najstarsze zabytki wzgórza zamkowego
Podczas zajęć przeniesiemy się w odległe czasy królów i rycerzy, gdy w miejscu dzisiejszego Muzeum na wzgórzu stał najprawdziwszy zamek. Wspólnie odkryjemy tajemnice zachowanych do dziś średniowiecznych budowli – wieży obronnej i kaplicy Trójcy Świętej – oraz poznamy najważniejsze elementy twierdz warownych.
Od rycerza do żołnierza, czyli o uzbrojeniu na ziemiach polskich
Czym walczył legendarny Zawisza Czarny, a czym żołnierz broniący polskich granic? Kto władał szablą, a kto dzierżył buławę? Zrobimy przegląd gablot muzealnych w poszukiwaniu broni białej i palnej, elementów uzbrojenia oraz żołnierskiego wyposażenia. Na koniec sprawdzimy karność naszych uczestników w czasie muzealnej musztry!
Ile jest warte szlacheckie słowo?
Kim była szlachta, jakie miała obowiązki, prawa i przywileje? O czym mówił sarmacki portret oraz jakie elementy powinien mieć herb? Omówimy najważniejsze tradycje i obyczaje szlacheckie, zmierzymy pas słucki i zajrzymy przez wyloty kontusza, czyli jednym słowem poznamy szlachtę polską od podszewki.
Jagiellonowie w Lublinie
Podczas zajęć odwiedzimy Lublin w dobie największej świetności – za panowania dynastii Jagiellonów. Opowiemy o słynnych jarmarkach lubelskich, królewskim kronikarzu i wychowawcy jego dzieci – Janie Długoszu, a przede wszystkim o uniach Polski z Litwą i Rzeczypospolitej Obojga Narodów.
Unia lubelska
O unii lubelskiej, jednym z najważniejszych wydarzeń w dziejach Polski, opowiemy przy obrazie mistrza Matejki. Czy dzień 1 lipca 1569 roku mógł wyglądać tak, jak przedstawił go artysta? Odpowiemy na to pytanie, analizując dostępne źródła oraz tropy uwiecznione na płótnie.
Ukryte znaczenia
Muzealne zakamarki mają swoje tajemnice. Zabawimy się w detektywów i dowiemy się m.in., dlaczego miecz sprzed setek lat jest zwinięty w ślimak, jak znaleźć sekretne schowki w dawnych meblach i rozpoznać ukryty na obrazach przekaz.
Pejzaż, portret i weduta
Wśród muzealnych zbiorów możemy znaleźć obrazy powstałe na przestrzeni setek lat. Co nam mówią i w jaki sposób? Na zajęciach usystematyzujemy gatunki malarskie i omówimy najważniejsze tematy, jakie były w nich poruszane.
W poszukiwaniu trzeciego wymiaru
Czy dzieła sztuki mogą ożyć? I w jaki sposób można to sprawić? Porozmawiamy o możliwości przekroczenia dwuwymiarowości obrazu, percepcji widzenia oraz potędze iluzji. Okaże się, że nie wszystko jest takie, jakie się nam wydaje.
Klasy VII-VIII szkoły podstawowej
Jagiellonowie w Lublinie
Podczas zajęć odwiedzimy Lublin w dobie największej świetności – za panowania dynastii Jagiellonów. Opowiemy o słynnych jarmarkach lubelskich, królewskim kronikarzu i wychowawcy jego dzieci – Janie Długoszu, a przede wszystkim o uniach Polski z Litwą i Rzeczypospolitej Obojga Narodów.
Unia lubelska
O unii lubelskiej, jednym z najważniejszych wydarzeń w dziejach Polski, opowiemy przy obrazie mistrza Matejki. Czy dzień 1 lipca 1569 roku mógł wyglądać tak, jak przedstawił go artysta? Odpowiemy na to pytanie, analizując dostępne źródła oraz tropy uwiecznione na płótnie.
Historia pędzlem malowana
Czy malarze są w stanie wiernie przedstawić fakty z dziejów Polski? Z jakich źródeł czerpali niegdyś artyści, kreśląc swą malarską wizję przeszłości? I czy na pewno nie dodawali od siebie słowa komentarza lub wręcz specjalnie nie zakłamywali rzeczywistości? Spróbujemy odpowiedzieć na te pytania, analizując wybrane dzieła sztuki oraz konteksty historyczne.
Ukryte znaczenia
Muzealne zakamarki mają swoje tajemnice. Zabawimy się w detektywów i dowiemy się m.in., dlaczego miecz sprzed setek lat jest zwinięty w ślimak, jak znaleźć sekretne schowki w dawnych meblach i rozpoznać ukryty na obrazach przekaz.
Pejzaż, portret i weduta
Wśród muzealnych zbiorów możemy znaleźć obrazy powstałe na przestrzeni setek lat. Co nam mówią i w jaki sposób? Na zajęciach usystematyzujemy gatunki malarskie i omówimy najważniejsze tematy, jakie były w nich poruszane.
Obraz od kuchni
Artysta przed rozpoczęciem pracy musiał podjąć decyzję o tym, jakimi środkami zrealizuje swoją wizję. Użyć farby olejnej czy pasteli? Z której strony ukazać obiekt? Na zajęciach poznamy różne przykłady technik malarskich, rodzaje kompozycji i perspektywy.
W poszukiwaniu trzeciego wymiaru
Czy dzieła sztuki mogą ożyć? I w jaki sposób można to sprawić? Porozmawiamy o możliwości przekroczenia dwuwymiarowości obrazu, percepcji widzenia oraz potędze iluzji. Okaże się, że nie wszystko jest takie, jakie się nam wydaje.
W orbicie awangardy
Co powstało w wyniku fascynacji awangardowych artystów kosmosem i naukami ścisłymi? Jak przedstawiali oni na obrazie niewidoczne dla ludzkiego oka zjawiska fizyczne? Wspólnie zbadamy m.in. rozchodzenie się fal świetlnych i dźwiękowych, a efekty naszych eksperymentów przełożymy na uniwersalny język sztuki.
Malarstwo materii / Creator mundi
Czy połysk, lepkość bądź chropowatość mogą być tematem dzieła sztuki? Co robi piasek lub spróchniałe drewno pod zakrzepłą warstwą farby i lakieru? Okiem awangardowego artysty przyjrzymy się właściwościom wszechobecnej materii tworzącej otaczający nas świat.
Między Wschodem a Zachodem
Jak w ikonografii przedstawiano Chrystusa, a jak Maryję? Czym jest Deesis, a czym tabernakulum? Po czym możemy rozpoznać świętych? Rozszyfrujemy tajemnice malarstwa cerkiewnego i poczujemy atmosferę świątyni obrządku wschodniego.
Najstarsze zabytki wzgórza zamkowego
Podczas zajęć przeniesiemy się w odległe czasy królów i rycerzy, gdy w miejscu dzisiejszego Muzeum na wzgórzu stał najprawdziwszy zamek. Wspólnie odkryjemy tajemnice zachowanych do dziś średniowiecznych budowli – wieży obronnej i kaplicy Trójcy Świętej – oraz poznamy najważniejsze elementy twierdz warownych.
Od rycerza do żołnierza, czyli o uzbrojeniu na ziemiach polskich
Czym walczył legendarny Zawisza Czarny, a czym żołnierz broniący polskich granic? Kto władał szablą, a kto dzierżył buławę? Zrobimy przegląd gablot muzealnych w poszukiwaniu broni białej i palnej, elementów uzbrojenia oraz żołnierskiego wyposażenia. Na koniec sprawdzimy karność naszych uczestników w czasie muzealnej musztry!
Więzienie na zamku
W trakcie zajęć przypomnimy, że wzgórze zamkowe to nie tylko renesansowy zamek i unia lubelska, ale także funkcjonujące tu przez 128 lat więzienie. Prześledzimy jego historię, począwszy od czasów zaborów, przez okres okupacji hitlerowskiej, aż po lata komunizmu.
Szkoły ponadpodstawowe:
Jagiellonowie w Lublinie
Podczas zajęć odwiedzimy Lublin w dobie największej świetności – za panowania dynastii Jagiellonów. Opowiemy o słynnych jarmarkach lubelskich, królewskim kronikarzu i wychowawcy jego dzieci – Janie Długoszu, a przede wszystkim o uniach Polski z Litwą i Rzeczypospolitej Obojga Narodów.
Unia lubelska
O unii lubelskiej, jednym z najważniejszych wydarzeń w dziejach Polski, opowiemy przy obrazie mistrza Matejki. Czy dzień 1 lipca 1569 roku mógł wyglądać tak, jak przedstawił go artysta? Odpowiemy na to pytanie, analizując dostępne źródła oraz tropy uwiecznione na płótnie.
Historia pędzlem malowana
Czy malarze są w stanie wiernie przedstawić fakty z dziejów Polski? Z jakich źródeł czerpali niegdyś artyści, kreśląc swą malarską wizję przeszłości? I czy na pewno nie dodawali od siebie słowa komentarza lub wręcz specjalnie nie zakłamywali rzeczywistości? Spróbujemy odpowiedzieć na te pytania, analizując wybrane dzieła sztuki oraz konteksty historyczne.
Dwa wieki malarstwa polskiego
Jak malowano w XIX i XX wieku? Co stanowiło inspirację dla artystów? Jaki wpływ na sztukę miała II wojna światowa? Poznamy style i kierunki, których reprezentacje znajdują się wśród ekspozycji stałych.
Motywy i symbole w sztuce
Marność nad marnościami i wszystko marność! Ale czy na pewno wszystko? Vanitas to tylko jeden z motywów, jakie poznamy na zajęciach. Jak artyści przedstawiali dzieciństwo, a jak naturę? Dlaczego Malczewski portretuje się z kąkolem w dłoni? Wspólnie odkryjemy bogactwo wątków i symboli uwiecznionych na płótnach.
Więzienie na zamku
W trakcie zajęć przypomnimy, że wzgórze zamkowe to nie tylko renesansowy zamek i unia lubelska, ale także funkcjonujące tu przez 128 lat więzienie. Prześledzimy jego historię, począwszy od czasów zaborów, przez okres okupacji hitlerowskiej, aż po lata komunizmu.
Malarstwo materii / Creator mundi
Czy połysk, lepkość bądź chropowatość mogą być tematem dzieła sztuki? Co robi piasek lub spróchniałe drewno pod zakrzepłą warstwą farby i lakieru? Okiem awangardowego artysty przyjrzymy się właściwościom wszechobecnej materii tworzącej otaczający nas świat.
W poszukiwaniu trzeciego wymiaru
Czy dzieła sztuki mogą ożyć? I w jaki sposób można to sprawić? Porozmawiamy o możliwości przekroczenia dwuwymiarowości obrazu, percepcji widzenia oraz potędze iluzji. Okaże się, że nie wszystko jest takie, jakie się nam wydaje.
W orbicie awangardy
Co powstało w wyniku fascynacji awangardowych artystów kosmosem i naukami ścisłymi? Jak przedstawiali oni na obrazie niewidoczne dla ludzkiego oka zjawiska fizyczne? Wspólnie zbadamy m.in. rozchodzenie się fal świetlnych i dźwiękowych, a efekty naszych eksperymentów przełożymy na uniwersalny język sztuki.